29. maaliskuuta 2013

Hyvinvoinnin merkitys

Oon monta kertaa miettinyt, miten tää painonpudotus ja elämäntapojen muuttaminen vaikuttaa mun elämään niin fyysisellä, kuin henkiselläkin tasolla. Joitain tekijöitä aattelin kirjoitella ihan tähän ylös ja olis mukava kuulla myös teidän ajatuksia.


Itsetunto
Mulla on lähtökohtaisesti ihan ok itsetunto. En pidä itseäni huonona ihmisenä. Kuitenkin viime aikojen tapahtumat on vähän syöneet mun itsetuntoa ja voin sanoa, että se on heikentynyt huomattavasti tänä vuonna siitä, mitä se on ennen ollut. Uskon, että elämäntapojen muuttaminen kohottaa itsetuntoani, sillä se on asia, jolle ainoastaan minä voin tehdä jotain. Tavoitteiden saavuttaminen nostaa ainakin omalla kohdalla itsetuntoa ja -kunnioitusta.


Terveys
Olen todella useasti miettinyt sitä, kuinka hieno asia onkaan, että tajusin jo näin nuorena painon vaikutuksen yleiseen terveyteen. En halunnut herätä kolmikymppisenä tajuten, että painan 150 kg. Monien sairauksien riskit vähenevät, kun ylipainoa ei ole. Ja karu totuushan se on, että mitä vanhempi ihminen on, sitä vaikeampi kilojen karistaminen on. Nuorena myös iho palautuu paremmin. Nostan todellakin hattua niille, jotka pystyvät siihen myös myöhemmällä aikuisiällä!



Itsevarmuus
Tämä ei todellakaan ole sama asia, kuin itsetunto. Muutama kilo kevyempänä ja kiinteämpänä myös rannalla julkisesti oleminen bikineissä tulee olemaan helppoa ja voin kantaa ylpeydella omaa vartaloani. Kun vaatteet istuvat hyvin, itsevarmuus kasvaa ja heijastuu ulospäin. Tiivistettynä itsevarma ihminen on kaunis.



Haasteiden voittaminen
Olen aina pitänyt astmaani ongelmana. Vasta nyt olen tajunnut, että se ei ole sitä, jos en tee siitä ongelmaa. Toki se tuo aina välillä esteitä matkaani, mutta pidän sitä vain lisähaasteena, joka on yksinkertaisesti voitettava.


Itsekuri
Itsekurini ei ole koskaan ollut hyvä. Tällä hetkellä se on kovimmillaan, kuin koskaan ennen. Pystyn ottamaan yhden keksin ja jättämään niiden syömisen siihen, vaikka keksipussi olisi vieressä. Nautin siitä, että pystyn kontrolloimaan omia mielihalujani.

Kuvat: weheartit

Tavoitteiden saavuttaminen
Millaista elämää se olisi, jos tavoitteita ei ole? Ei ainakaan minun elämääni. Saan valtavasti motivaatiota ja energiaa siitä, että saavutan unelmia ja tavoitteita elämässäni. Se tekee minut ylpeäksi ja tekee elämästäni mielekästä. Haluan, että elämäni ei vain luisu ohi, vaan myös teen jotain sellaista, mitä voin ylpeydellä muistella vanhainkodissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, kun piristit päivääni!