28. maaliskuuta 2013

Rakas stressinpoistaja

Lenkkeilemisestä, eli juoksemisesta/hölkkäilystä/kävelemisestä on tullu mulle jotenki tosi tärkeetä. Mulla on melko stressaava elämäntilanne tällä hetkellä ja mua murehduttaa koulu, perhesuhteet ja taloustilanne. Kävin tällä viikolla puhumassa asiasta meidän koulun opintopsykologilla ja pakko kyllä sanoa, että mulla oli sen tapaamisen jälkeen paras olo pitkään aikaan.

 
Etenkin nukkumisesta oli tullut mulle pieni ongelma. Oon aina rakastanut nukkumista, mutta jotenkin kaikki asiat alkaa pyörimään päässä just sillon, kun menee peiton alle makaamaan. Illalla asiat tuntuu jotenkin ylitsepääsemättömältä solmulta ja mä alan stressaamaan saanko ollenkaan unta. Ja tämän stressin takia odotan unta läpi yön, enkä taatusti saa nukuttua tarpeeksi. Se taas vaikuttaa koulunkäyntiin, kun väsyneenä aivot lyö vaan tyhjää.

Nyt oon löytänyt mulle avun tuosta lenkkeilystä. Jos vaan jaksaa pitkänkin päivän jälkeen lähteä käymään edes puolentunnin hölkkälenkillä, tulee heti parempi olo. Siihen päälle ottaa vielä kuuman suihkun ja hetken istahtaa, niin kyllä alkaa tekemään mieli siirtyä unten maille. Nukun huomattavasti paremmin ja rauhallisemmin, jos olen liikkunut edes jonkin verran päivän aikana. Joskus tosin jo se lenkille lähtö tuntuu siltä ensimmäiseltä haasteelta mikä pitää voittaa. Mutta jos saa sen tuulipuvun päälle, niin hyvä olo ja levollisempi mieli on taattu. Eihän ne ongelmat tietty sillä ratkea, mutta asiaan osaa suhtautua ehkä hieman eri näkökulmasta ja osaa uhrata sille vain sen verran voimavaroja, kuin sen käsittelemiseen tarvitsee.

Kuvat: weheartit
 
Oon myös huomannut itsessäni valtavaa kehitystä parin viime kuukauden aikana. Mun hapenottokyky ja yleensä se liikunnallinen kestävyys on parantunut huomattavasti. Jo pelkästään noiden asioiden tajuaminen nostaa mielialaa ja tuo sitä kaivattua iloa. Kirjoitan näistä tuntemuksista lisää sitten toisessa postauksessa!

2 kommenttia:

  1. nii totta! =) lenkkeily vähentää stressiä! taidanpa tästä nyt lähteä juoksemaan;)

    VastaaPoista

Kiitos, kun piristit päivääni!